Název nákladiště: |
Praha-Žižkov |
Číslo nákladiště: |
573261 |
Zkratka: |
PHA ZI |
Kilometrická poloha: |
3,3 |
Provozní obvod: |
Praha-Libeň |
Provozovatel: |
SŽDC |
Trať: |
Praha-Malešice - Praha-Žižkov |
Předchozí stanice: |
Praha-Malešice |
Následující stanice: |
není |
| Nádraží Praha-Žižkov patří k nejkrásnějším industriálním památkám v metropoli. |
Popis
Žižkovské hlavové nádraží je oficiálně nákladištěm bez osobní dopravy, které slouží jako nákladové nádraží a kontejnerový terminál. Kolejiště nákladiště se nachází mezi ulicemi U Nákladového nádraží, Malešická a Jana Želivského na pražském Žižkově a zejména díky kontejnerovému terminálu je v roce 2014 stále živé díky neutuchajícímu posunu vozů s kontejnery a do skladišť.
Nejzajímavější částí nádraží je centrální areál skladišť se dvojicí dlouhých nákladových rampo a třetí mohutnou nákladovou rampou umístěnou uprostřed kolejiště, které dominuje osm štíhlých věží rezavějícíh ocelových šachet výtahů, pomocí kterých se zboží z železničních vozů dopravovalo do výšky druhého a třetího patra, odkud se po ocelových lávkách převážela do horních skladovacích prostor skladišť. Budovy jsou dodnes využité, ale převážně pouze pro skladování materiálů dovážených a odvážených nákladními auty.
| Nákladiště Praha-Žižkov je se zbytkem železniční sítě propojeno jedinou kolejí vycházející z východního zhlaví. |
| | Kromě koleje strmě klesající z nádraží do Prahy Malešic vede na východ ještě výtažná kolej končící slepě (vpravo) s odbočkou na zrušenou vlečku. |
|
| Pohled na kolejiště stanice pod nadjezdem ulice U Nákladového nádraží. |
|
| Kolejiště je tvořeno třemi skupinami - jižní, v roce 2014 nevyužívanou, střední mezi obdivuhodnými budovami trojpatrových skladišť a severní, která je využita jako kontejnerový terminál. |
| | Vizuálně nejkrásnější je prostřední skupina mezi trojicí nákladových ramp ve tvaru dvojitého U. |
|
| Majestátní věže opuštěných výtahových šachet zdobí areál svojí strnulou krásou. |
| | Výtahových šachet je celkem osm. Všechny jsou mimo provoz, ale do některých lze alespoň nakouknout. |
| | Přes občasné využití dřímá v sobotním ránu žižkovské nádraží v tichu. |
|
| Využití železniční dopravy je minimální, rušná strana skladišť je na druhé straně, kam se dostanou auta. |
| | Rezivějící věže výtahových šachet jsou jako navždy spjatí blíženci, pevně spojeni a jeden druhému podobni. |
| |
| Vozy míří na žižkovské nádraží z blízkých i vzdálených koutů. |
| | Kdo bydlí v domečku výtahové strojovny? Jak se usíná ve větru a probouzí ve slunečních paprscích vysoko nad Žižkovem? |
| | Zachovejte čistotu! |
|
| Otevřené dveře výtahu zvou - nabídka, která se neodmítá. |
| | Nosnost 1400 kg s řidičem. Výtahy na žižkovském nádraží kdysi jezdily do nebes. |
| | Šachta, ve které klaustrofobií nikdo trpět nebude. |
|
| Některá zákoutí žižkovského nákladiště jako by vypadla z obrazů francouzských malířů na sklonku 19. století. |
| | Na plošinových vozech vyrůstá zelenina bez geneticky upravených rysů. Zahrádka uprostřed metropole… |
| | Pohled zpátky k východu na rozplet kolejiště. |
|
| Ranní mlha nad Žižkovem. |
| | Odstavený vlak čeká na nákladišti Praha-Žižkov na kontejnery, se kterými pojede napříč Evropou. |
| | Německé plakáty, vyhlášky a provolání jsou nejspíš pozůstatkem po natáčení některého z válečných filmů. Prostředí žižkovského nádraží je pro ně ideální. |
|
| Poslední vozy odstavených vlaků už stojí ve vyrůstající džungli. |
| | Tady je opravdový konec žižkovského nádraží, dál už koleje nevedou. |
|
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
|